Κυπαρισσιακος Κολπος-Θαλασσια Χελωνα.Αρθρο-παρεμβαση του Α.Αρνοκουρου

Παρακολουθώ και εγώ όπως πολλοί κάτοικοι τα θέματα που έχουν προκύψει με την θαλάσσια χελώνα.
Αφορμή για την παρέμβαση μου υπήρξε η εξής φράση της κυρίας Παναγιωτας Θεοδωρου "...μόνο τα παιδιά ενδιαφέρονταν για τη χελώνα αφού τα αυγά ήταν πρώτης τάξεως ...πολεμοφόδια
στις μεταξύ τους "μάχες"!"
(Το διάβασα στα αποσπάσματα που αναρτήθηκαν σε τοπικη ιστοσελίδα στις 20/8).

Επειδή από το έτος 1961 εώς το έτος 1967 εγώ και τα υπόλοιπα εξι μέλη της οικογένειας μου με επικεφαλής τον πατέρα μου τον γνωστό "μπάρμπα Αλεκο" εργαζόμαστε ως "κωληγοι" στα κτήματα του Κανελλακη που τότε διαφεντευε ο γαμπρός του Παπαδόπουλος Παν. γυμνάσιαρχης στην Κυπαρίσσια και σαν μικρό παιδί που ήμουν τότε αλλα και τα αλλα παιδιά που μεγάλωσαν εκεί όπως η Μαρία Κανελλακη ,τα παιδιά του Νίκου Σταθοπουλου,τα παιδιά του Αδαμοπουλου, του Δρεκολια κλπ που όλοι ήταν παιδιά του Αγιανακη και της Βλασαδας και έκαναν μπάνιο στην παραλία του Αγιανακη ουδέποτε πείραξαμε τα αυγά της χελώνας και μάλιστα να κάνουμε με αυτά"μάχες" με ενόχλησε σε μεγάλο βαθμό η συγκεκριμένη φράση.
Η αναφορά αυτή της κυρίας Θεοδωρου ειναι προσβλητική της προσωπικότητας οχι μονον εμου αλλα και όλων των άλλων παιδικών φίλων κατοίκων που μεγάλωσαν και μεγαλώνουν εκει.
Είμαστε "Ελληνες" δηλαδη μη βάρβαροι!
Και πολύ ευαίσθητοι απέναντι στον αγώνα της χελώνας για διατήρηση του είδους της .
Αντίθετα ομως απ ότι κάνουν οι οργανωμένοι  υποστηρικτές της χελώνας εμείς βοηθήσαμε γνήσια καθώς επισης και οι γενιές πριν από εμάς και οι μετά από εμάς να φτάσει η χελώνα εώς εδώ.
Τώρα παρατηρείται ότι μερικοί να έχουν χρηστει αποκλειστικοι υπερασπιστές  περί το είδος της και ισως την χρησιμοποιούν και πιστευω παρεμβαίνουν βιαίως στην επιβίωση της.
Επιτρέψτε μου να παραθέσω την πείρα μου από τα εξι (6) χρόνια που εζησα στον Αγιανακη αλλα και προσωπικες γνώσεις και απόψεις μου.

1.Ο Κυπαρίσσιακος κόλπος λεγοταν χελωνοκολπος καταγραφεις έτσι από το έτος 1450.
(υπάρχει σχετική γκραβουρα)
Επομένως ο άνθρωπος έζησε δίπλα δίπλα με την χελώνα τουλάχιστον 700 χρόνια.
Με τις παρεμβάσεις που γίνονται και με τον τροπο που γίνονται,όπως αναφέρει η σελίδα σας,θα καταφέρει η χελωνα να συνεχίσει το ταξίδι της στο χρόνο!

2.Η χελώνα πάντοτε έκανε τα αυγά της στο τέλος του χειμεριου κύματος!
Αυτό δεν αναφερεται,αλλα προβάλλεται ότι τα κάνουν κοντά στο κύμα γι' αυτο και η ανάγκη παρέμβασης να τα τοποθετήσουν μακρυά από την ακτή.

3.Η χελώνα κάνει και παραπλανητικές φωλιές και μόνο σε μια αφήνει ολα τα περίπου 180 αυγά της τα οποία θάβει σε βάθος 80 εκατοστά.

Αν τα έκανε κοντά στο κύμα στα ογδόντα εκατοστά,έχει νερό θαλασσινό.
Και δεν θα μπορούσε να σκάψει βαθεια,γιατί κοντα στο κυμα το εδαφος ειναι σκληρό με χαλίκια και ούτε προσφέρεται για την επωαση γιατί δεν υπάρχει πολυ εκει ενω στην αμμο στο βαθος με τη ζέστη άμμο πληρουται η αναγκαία προ'υ'ποθεση για την έπωαση των αυγών.

4.Η χελώνα όπως ολα τα άγρια ζώα και ψάρια πχ σολωμος,χελια κλπ έχουν εκ της γονιδιακης τους δομης εξοπλιστεί με μνήμη για το που θα εναποθέσουν τα αυγά τους και πως η οποια ανθρώπινη παρέμβαση ειναι ενάντια στη φυσική εξέλιξη.

5.Τα αυγά τα βάζει ολα μαζί γιατί ξέρει ότι ολα τα υγιη θα επωαστουν σχεδόν ταυτόχρονα οπότε τα νεογνα στο δρόμο τους από το αυγό μέχρι τον χώρο τους στη θάλασσα θα πανε το ενα πισω απο το άλλο,έτσι και αν καιρόφυλακτουν παντα οι εχθροί τους όπως νύφιτσες αλεπούδες ή πουλιά (και οχι ο ανθρωπος)μερικά εξ αυτών θα τα καταφέρνουν να φτάσουν στη θάλασσα.

6.Η χελώνα δεν παει να κάνει τα αυγα της σε κλειστούς κόλπους ούτε σε παραλίες με μικτό βάθος χειμεριου κύματος γιατί ξέρουν ότι η θάλασσα ειναι απρόβλεπτη ως εκ τούτου ενα απρόβλεπτο κύμα έστω και το καλοκαίρι θα σαρώσει τα αυγα της.

Αυτο ισχύει για παραλίες μικρού πλάτους ακτής πχ παραλία Καλου Νερού.

7.Η χελώνα δεν παει να κάνει τα αυγά της σε ερημικες  παραλίες που δεν έχει παρουσία ανθρώπου.
Η χελώνα υπολογίζει στην παρουσία του ανθρώπου που τον βλέπουν τα σαρκοβορα πουλιά και φευγουν .
Οπου υπαρχει κοντα ο ανθρωπος υπάρχει κοντά και η κατοικία του ή η γεωργική του δράση με τουσ γνωστους θορυβους .
Οπου υπαρχει ο ανθρωπος υπαρχουν και τα κατοικιδια του οπως σκυλια,γατες,αλογα,κλπ που η παρουσια τους διωχνει μακρυα αλεπουδες ή αλλα σαρκοβορα.

Αν για μια περίοδο εγκαταληφθεί η περιοχή εντελώς από ανθρώπους ενα ειναι βέβαιο,η χελώνα θα αναζητήσει άλλη περιοχή να εναποθέσει τα αυγα της.
Διαφωνώ με τις θέσεις ότι η χελώνα χρειάζεται από κάποιους "εντοπισμό των φωλιων τους η καταγραφή ή προστασία".
Απο ποιους προστασία!
Ο άνθρωπος κάνει το μπάνιο του κοντά στο κύμα.
Η φωλιά ειναι μακρυά στο τέλος του χειμεριου κύματος και σε βάθος 80 εκατοστά.
Εκει έχει μόνο άμμο που καίει και πολυ μαλιστα (αυτος ειναι ενας αλλος λογος που η χελωνα κανει τα αυγα μακρυα απο το κυμα.Ξερει οτι εκει εχει καυτη αμμο και τα παιδακια δεν θα πανε κοντα γιατι καιγονται τα ποδαρακια τους).
Τα παιδάκια δεν θα αφήσουν την θάλασσα και τα παιχνίδια στην παραλία να πανε ως "ούνοι ή βάρβαροι" να ξερόψηθουν σκαβωντας την άμμο σε βάθος ενα μετρο να βρουν τα αυγα να παίξουν αυγόπόλεμο!
Αυτά μόνο σε απίστευτες φαντασιώσεις συμβαίνουν!

8.Η περίφραξη των φωλιων πέραν του ότι ειναι επικίνδυνη για τα μικρά παιδιά δημιουργεί ενα τεχνικο κλοιο γύρω απο τα νεογνά που αφ' ενός μεν τα αποπροσανατολιζει γιατί ειναι ξένο προς την φύση τους να ειναι περίφραγμενα αφ ετέρου οταν βγαίνουν απο το αυγό έχουν εντολή  απο την φύση τους αμέσως να τρέξουν προς την θάλασσα για να γλυτώσουν απο τους εχθρούς τους (πτηνά κλπ και όχι απο τον άνθρωπο).
Και βεβαίως τα καλάμια της περίφραξης που βάζουν οι σύλλογοι και το συρματόπλεγμα πανω στη φωλια τα δυσκολεύει να φύγουν γρήγορα γιατί μπερδεύονται ανάμεσα στο συρματόπλεγμα που βάζουν πάνω στη φωλιά αλλα και στα καλάμια γύρω γύρω.
Οπότε τι γίνεται στη πράξη;
Mια παρέμβαση ανθρώπινη ακόμα;
Παρακολουθειται ποτε ειναι να βγουν και ελευθερωνονται τα καλάμια και το συρματόπλεγμα;
Aλλη μια παρέμβαση στη φύση και στο έργο της δηλαδη;

9.Εγώ ενθυμούμαι στα παιδικά μου χρόνια να βοηθάμε με τα μικρά χεράκια μας τα παιδικά, κάποια χελώνακια να τα καταφέρουν να φτάσουν στη θάλασσα.
Με τόσα εμπόδια και παρεμβάσεις που κάνουν άλλοι στο όνομα της επιβίωσης της δεν πιστεύω ότι προσφέρουν θετικά.
Εγώ και η γενιά μου και οι πριν απο εμας και οι μετέπειτα χωρίς να είμαστε οργανωμένοι σε συλλόγους και χωρίς επιδοτήσεις καταφέραμε να φέρουμε την χελώνα εώς εδώ.

Ευχαριστω για την φιλοξενία.
Κωστας Αρνοκουρος

8 σχόλια:

  1. Μήπως εκτός από κολίγοι στα κτήματα του Κανελλάκη διατελέσατε και περιβαλλοντολόγος ή κάτι παρόμοιο ;
    Από που αντλείτε τις γνώσεις , από τα 6 χρόνια που όπως λέτε μείνατε στον Αγγιανάκη . Μήπως θα μπορούσατε να μας διαφωτίσετε πως ένα κομάτι δάσους επήλθε στη κυριότητα του Κανελλάκη ?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ο ανθρωπος λεει τα πραματα με τ'ονομα τους.οι δηθεν παρανοησαντες δρουν εκ του πονηρου και ΦΑΙΝΕΤΑΙ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καταρχάς θέλω να ξεκαθαρίσω πως βρίσκω το σχόλιο της εκπροσώπου του αρχελώαν τουλάχιστον άστοχο αν όχι κουτο.Πέρα απο αυτο όμως και με δεδομένο οτι σεβαστός και αγαπητός Κ. Αρνόκουρος (καθώς έχει προσφέρει πολλά και με αυθεντική αγάπη στην περιοχή) αλλά νομίζω πως πολύ εξειδικευμενες περιβαλλόντικες΄εκτιμήσεις δεν είναι πολύ σώφρων να εκφράζει, και μάλιστα τόσο κατηγορηματικά. και εξηγούμαι:
    Η εμπειρική παρατήρηση της θαλλάσιας πανίδας σαφώς και μπορεί να δώσει πληροφορίες και κατανόηση για το πως αυτή λειτουργεί, αλλά τα επιστημονικά δεδομένα συλλόγονται με αξιολογημένες και συγκεκριμένες μεθόδους στηριγμένες σε μελέτες, δειγματοληψίες πειράματα πεδίο, συλλογή και ανάλυση δεδομένων κ.α. τα οποία είναι παγκοσμίως αποδεκτα και διαρκούν πολύ περισσότερα από 6 χρόνια, συνήθως δεκαετίες.Φαντάζομαι όμως πως θαλλάσια όντα σαν τις χελώνες, που ζούν πολυ περισσότερο απο τον άνθρωπο, μπορέι και να επηρέαζονται απο της αλλαγές των τελευταίων δεκαετιών μπορεί να έχουν τις επηρασει κάπως διαφορετικά.
    Ετυχώς η δυστυχώς το ελληνικό περιβάλλον δεν έχει καμμία σχέση με αυτό του 1960 όπου αναφέρετε ο κ. Αρνόκουρος. Για να δώσε ένα απλό κατανοητο παράδειγμα το 1960 οι ψαράδες στην κυπαρισσία γύριζαν με τις βάρκες γεμάτες ψάρια και οι ποικιλία αλλά και οι πληθυσμοί ήταν σε αφθονία, συμβαίνει σήμερα το ίδιο?Έχουν επηρεάσει η όχι την αθφονία οι μηχανότρατες?Τα νερά της Κυπαρισσία ήταν καταγάλανα μεχρι το 1984?και τους αγιαννάκη επίσης.Είναι τώρα, φτίαξαμε βιολογικό καθαρισμό για να αντιμετωίσουμε στο δυνατό το πρόβλημα?Το 60 η ρύπανση απο πλαστικό στην μεσόγειο ήταν σχεδόν μηδαμινή...
    Το περιβάλλον φυσικό ,αστικό,οικονομικό,τεχνικό, τεχνολογικό και κοινωνικό έχει αλλάξει είναι σήμερα το ίδιο με το 1960?Τα πάντα έχουν αλλάξει απο τον τρόπο που ζούμε μέχρι το τι τρώμε πως αυτό παράγετε και πως μεταφέρετε. Δέν θα ήταν λοιπόν λιγο παράδοξο το να μην έχει αλλάξει αγαπητέ κύριε αρνόκουρε και το περιβάλλον των χελωνών, δηλαδή οτι τις περιβάλλει?-καθώς αυτό σημαίνει περιβάλλον ότι μας περιβάλλει, οτι μας περιτρυγιρίζει.
    Δεν είναι κρίμα να μην διατηρήσουμε σε τίποτα από το περιβάλλον μας και το δάσος μας σαν την δεκαετία του 60 από απόψεως αυθεντικότητας για να το δείχνουμε στα εγγόνια μας και να λέμε έτσι ήταν όταν ήμουν παιδί,και να μοιραστείτε της επμειρίες με τα χελωνάκια?

    Και για να μην μακρυγορόυμε έαν ένας περιβαλλοντολός έρχόταν και σας έλεγε ακριβώς πως να κάνετε την δουλεία σας και πως να εφοδίαζετε πιο σωστά τα πλοίο ένω ήταν άσχετος απο logistics απλά δούλευε στον θείο του όταν ήταν 10 θα των αντιμετωπίζατε με δυσπιστία
    Με εκτίμιση
    ΔΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. To σχόλιο δεν προέρχεται από την εκπρόσωπο του archelon ,
    υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τη περιοχή , απλά εσείς αποδείξατε για άλλη μια φορά ότι είστε προκατειλλημένοι με τον εν λόγο σύλλογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κάποιοι ,κολίγοι ήταν, εργάτες ηταν (όπως ομολόγησε ένας πρόεδρος τοπικού διαμερίσματος της περιοχής Αγαλιανής;;; νομίζω είπε ήταν ) την εποχή που αναφέρει ο αγαπητός Κος Αρνόκουρος έκοβαν μέρα νύχτα τα πευκάκια και τα παντώς είδους κλαριά στον Άμμο επι πληρωμή από τον Κανελάκη για να μεγαλώσουν το Χωράφι του !!! Ετσι..., μάλλον, τα 180 στρέμματα της ψευτοδημοπρασίας (όπως αναφέρει στο βιβλίο ΕΛΑΙΑ του Δ. Πιτταρά σελ.30 και σε συνεντευξή του ο Μακαρίτης Αιωνόβιος Κων. Παπαδάμης το 2000) ΕΓΙΝΑΝ 1.000!!!! Και κάποιοι πέρα απο τον Αι. Γιαννάκη προς Καλό Νέρό ,από εχθροί του και πολέμιοι του έγιναν φίλοι του!!! Μάλλον τα βρήκαν με κανά κομμάτάκι εκεί πέρα... Ξέρεις εσύ Κύριε Ν.... Β......(που τελευταία φωνάζεις πολύ).Όμως για τα θαμένα Α... Τσιμουδιά ε ε ε !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το σχόλιο 3 είναι δικό μου και δεν εχω καμμία σχεση με τον αρχελώνα, με τον οποίο έχω αρκετές διαφωνίες, απλά έχω κάποια σχέση με τα του περιβάλλοντος,
    Για να αποφευχθούν οι παρεξηγήσεις....
    Με εκτίμηση
    ΔΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Επειδή εγώ δεν είμαι από εδώ αλλά κατοικώ στην περιοχή και έχω τη δυνατότητα να βλέπω από κάποια συνααισθηματική απόσταση τα πράγματα, θα ήθελα να σας πω τα εξής :
    Ενώ έμενα για αρκετά χρόνια στην Κυπαρισσία, ανακάλυψα τη χελώνα όταν ο άνδρας μου δούλεψε στην περιοχή και τον επισκεπτόμαστε με τα παιδιά το καλοκαίρι και κάναμε μπάνιο εκεί. Από κανέναν δεν είχα ακούσει την ύπαρξή της careta- careta στον Κυπαρισσιακό κόλπο.
    Ενώ στην Ζάκυνθο που επισκέφθηκα πριν από περίπου τρία χρόνια φαίνεται να την έχουν αγκαλιάσει, να την θεωρούν δική τους, να την βλέπεις όπου γυρίσεις να δει το μάτι σου, να υπάρχει σε φωτογραφίες, εικόνες, να πωλούνται ομοιώματά της από κάθε είδους αντικείμενο, στο δικό μας μέρος όχι μόνο δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά συμπεριφέρεται ο κόσμος όπως άλλοτε, σαν να έχει ένα ανάπηρο παιδί να κρύψει, σαν να είναι κάτι το μιαρό. Έχετε δει κάποιο κατάστημα στο Καλό Νερό ή στην Κυπαρισσία να διαφημίζει κάτι σχετικό με τη χελώνα ; Να εκμεταλλεύεται την ύπαρξη της χελώνας προς όφελός του ; Έχετε δει να πουλάνε κάπου εδώ ομοιώματα χελώνας ; Εγώ όχι. Γιατί αυτό ; Γιατί δεν χρησιμοποιούν τη χελώνα όπως οι Ζακυνθινοί ; Δεν θα ήταν υπέρ τους ; Δεν θα είχαν περισσότερη τουριστική κίνηση στην περιοχή ; Γιατί όμως ;
    Από την άλλη πλευρά, γνώρισα τον Αρχέλωνα ενώ ήμασταν τότε στην παραλία για μπάνιο. Προσωπικά δεν θα πείραζα ποτέ κάποιο ζώο καθότι φιλόζωη, πόσο μάλλον τα μικρά ή τα αυγά κάποιου ζώου.
    Έτσι λοιπόν έδειξα τις φωλιές στα παιδιά μου και τους είπα ότι δεν τις πειράζουμε. Μετά από λίγο έφθασε κάποιος τύπος από την Οργάνωση με μια μηχανή, ο οποίος μας έκανε διάφορες παρατηρήσεις και οι οποίες με ενόχλησαν αφάνταστα αφού η επίσκεψή μου εκεί ήταν μόνο και μόνο για να κάνω με τα παιδιά μου ένα μπάνιο να χαλαρώσουμε, να απολαύσουμε τη φύση κι όχι να ενοχλήσουμε κάποιον άνθρωπο ή ζώο.
    Οι κύριοι αυτοί έχουν δει τον εαυτό τους ως τους προστάτες της χελώνας και θεωρούν τους άλλους απριόρι εχθρούς της και κυρίως ότι οποιοδήποτε άλλος εκτός από αυτούς είναι εχθρός της χελώνας.
    Νομίζω λοιπόν και οι δύο πλευρές έχουν κάνει κάποιο λάθος και νομίζω ότι θα πρέπει να βάλουν λίγο νερό στο κρασί τους και να καθίσουν κάτω σαν ώριμοι άνθρωποι να τα βρουν για το καλό όλων μας. Δεν είναι καιροί για τέτοιους πολέμους.
    Καραολάνη Μαρία

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  8. Κολλήγα γιος του πάππου μου ο παππούς
    κολλήγα γιος του πάππου μου ο πατέρας
    κι ο παππούς μου κολλήγας κι αυτός

    Και μονάχα εγώ του πατέρα μου γιος
    έναν κλήρο είχα λίγα στρέμματα βιος

    Η δουλειά στα χωράφια σκληρή
    ντελικάτος εγώ μα ξύπνιος
    τα χωράφια χτυπάω στο σφυρί
    και στην πόλη ότι βγει είμαι αστός

    Τα λεφτά απ' τα χωράφια μι αρχή
    ένας γάμος ως προίκα καλός
    μια χαρά πήγε το μαγαζί
    είμαι πια ένας αστός σεβαστός

    Κολλήγα γιος του πάππου μου ο παππούς
    κολλήγα γιος του πάππου μου ο πατέρας
    κι ο παππούς μου κολλήγας κι αυτός

    Και μονάχα εγώ του πατέρα μου γιος
    είμαι πια ένας αστός τρις
    είμαι πια καθεστώς

    ΑπάντησηΔιαγραφή

- Παρακαλούμε αφήστε το σχόλιο σας στα Ελληνικά και σε κόσμιο ύφος.
Σχόλια με greeklish και υβριστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.
- H Ομάδα Διαχείρισης του Kyparissia News Blog δεν αντιπαρατίθεται και δεν συνδιαλέγεται με τους αναγνώστες στο πεδίο σχολιασμού, σχετικά με δημοσιεύσεις και άρθρα (με μόνη εξαίρεση διαδικαστικά-λειτουργικά θέματα του ιστολογίου).
- Οι απόψεις των αναγνωστών δεν αντιπροσωπεύουν τις θέσεις του blog και αποτελούν αποκλειστικά προσωπικές τους τοποθετήσεις.