Eιναι η πλεον γνωστη παγκοσμιως ελληνικη σαλατα ή οπως εμεις απλα την αποκαλουμε ''χωριατικη''.
Δε λειπει παραδοσιακα απο κανενα τραπεζι,καθημερινο ή εορταστικο και πλεον η εισαγωγη της στα μενου των καλυτερων εστιατοριων του πλανητη απο γνωστους σεφ,της δινει το χαρακτηρισμο ''κοσμοπολιτικη'' και αποτελει συμβολο της μεσογειακης κουζινας.Τελικα ποια ειναι η ιστορια και η προελευση αυτου του υπεροχου συνοδευτικου ή για καποιους σημερα, κυριως πιατου;
Κανένας γαστρονόμος, γαστροδημοσιογράφος, γαστροκριτικός, γαστρεντερολόγος δεν μας έχει πει από ποιο ακριβώς χωριό έλκει την καταγωγή της η χωριάτικη σαλάτα. Επίσης δεν έχει διευκρινιστεί αν μεγάλοι Ελληνες όπως ο Κολοκοτρώνης ή ο Μακρυγιάννης έτρωγαν χωριάτικη. Πάντως, επειδή στα χωριά την ντομάτα την τρώνε δαγκωτή και ολόκληρη σαν φρούτο και το κρεμμύδι στουμπιστό, υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι η συγκεκριμένη σαλάτα είναι μια επινόηση της αστικής τάξης για να προσδώσει ένα κουλέρ-λοκάλ στο τραπέζι, να υποδηλώσει τις καλές σχέσεις της με την περιφέρεια. Κάποιοι γαστροϊστορικοί αφήνουν υπόνοιες, χωρίς να το ξεκαθαρίζουν όμως, ότι, αρχικά, η παροιμία ήταν «δώσε θάρρος στον χωριάτη να σ΄ ανέβει στο τραπέζι» και παρέπεμπε στην εισβολή της χωριάτικης στο αστικό τραπέζι. Αλλά από τότε που ο Τόμας Φριτς στο «Επιχείρηση Απόλλων» με την Ελενα Ναθαναήλ έπεφτε με τα μούτρα στη χωριάτικη, ύστερα από παραίνεση του Νάσου Κεδράκα, την τίμησαν και οι πλέον σνομπ και η παροιμία άλλαξε. Αλλαξε και η χωριάτικη όμως εσχάτως. Στα σικ ρεστοράν τη σερβίρουν σε ποτήρι της σαμπάνιας, ως μους, ως ζελέ, ως σούπα. Τη χωριάτικη έχουμε έναν λόγο να τη λατρεύουμε: την παπάρα. Και έναν λόγο να τη μισούμε: την παπάρα επίσης.
Δε λειπει παραδοσιακα απο κανενα τραπεζι,καθημερινο ή εορταστικο και πλεον η εισαγωγη της στα μενου των καλυτερων εστιατοριων του πλανητη απο γνωστους σεφ,της δινει το χαρακτηρισμο ''κοσμοπολιτικη'' και αποτελει συμβολο της μεσογειακης κουζινας.Τελικα ποια ειναι η ιστορια και η προελευση αυτου του υπεροχου συνοδευτικου ή για καποιους σημερα, κυριως πιατου;
Κανένας γαστρονόμος, γαστροδημοσιογράφος, γαστροκριτικός, γαστρεντερολόγος δεν μας έχει πει από ποιο ακριβώς χωριό έλκει την καταγωγή της η χωριάτικη σαλάτα. Επίσης δεν έχει διευκρινιστεί αν μεγάλοι Ελληνες όπως ο Κολοκοτρώνης ή ο Μακρυγιάννης έτρωγαν χωριάτικη. Πάντως, επειδή στα χωριά την ντομάτα την τρώνε δαγκωτή και ολόκληρη σαν φρούτο και το κρεμμύδι στουμπιστό, υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι η συγκεκριμένη σαλάτα είναι μια επινόηση της αστικής τάξης για να προσδώσει ένα κουλέρ-λοκάλ στο τραπέζι, να υποδηλώσει τις καλές σχέσεις της με την περιφέρεια. Κάποιοι γαστροϊστορικοί αφήνουν υπόνοιες, χωρίς να το ξεκαθαρίζουν όμως, ότι, αρχικά, η παροιμία ήταν «δώσε θάρρος στον χωριάτη να σ΄ ανέβει στο τραπέζι» και παρέπεμπε στην εισβολή της χωριάτικης στο αστικό τραπέζι. Αλλά από τότε που ο Τόμας Φριτς στο «Επιχείρηση Απόλλων» με την Ελενα Ναθαναήλ έπεφτε με τα μούτρα στη χωριάτικη, ύστερα από παραίνεση του Νάσου Κεδράκα, την τίμησαν και οι πλέον σνομπ και η παροιμία άλλαξε. Αλλαξε και η χωριάτικη όμως εσχάτως. Στα σικ ρεστοράν τη σερβίρουν σε ποτήρι της σαμπάνιας, ως μους, ως ζελέ, ως σούπα. Τη χωριάτικη έχουμε έναν λόγο να τη λατρεύουμε: την παπάρα. Και έναν λόγο να τη μισούμε: την παπάρα επίσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
- Παρακαλούμε αφήστε το σχόλιο σας στα Ελληνικά και σε κόσμιο ύφος.
Σχόλια με greeklish και υβριστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.
- H Ομάδα Διαχείρισης του Kyparissia News Blog δεν αντιπαρατίθεται και δεν συνδιαλέγεται με τους αναγνώστες στο πεδίο σχολιασμού, σχετικά με δημοσιεύσεις και άρθρα (με μόνη εξαίρεση διαδικαστικά-λειτουργικά θέματα του ιστολογίου).
- Οι απόψεις των αναγνωστών δεν αντιπροσωπεύουν τις θέσεις του blog και αποτελούν αποκλειστικά προσωπικές τους τοποθετήσεις.